maandag 25 mei 2015

ZWARE MAAR LEERRIJKE TRIPTYQUE ARDENNAIS

Dit weekend stond ik aan de start van mijn eerste rittenkoers dit seizoen met de toch wel zware Triptyque Ardennais. Er stonden ons drie ritten te wachten rond de streken van Luik. Hieronder een verslag per rit.

Rit 1:
Vandaag was er de eerste rit over 151km. We besloten met de ploeg om mee te springen in de vroege vlucht wat ik deed en we kregen met een 7-tal een 20-tal seconden. Jammer genoeg was het Vastgoedservice Golden-Palace team niet vertegenwoordigd in deze ontsnapping en dichtte ze de kloof. Al snel bleek dat weglopen niet mogelijk was door de hoge snelheid (bijna 45km/h in de Ardennen!). We stevende dan ook af op een massasprint waarin Justin Jules (Veranclassic-Ekoï)  in het voorjaar nog 2e in Nokere Koerse het haalde voor Jelle Mannaerts (Colba-Superano ham) en Gianni Vermeersch (Sunweb-Napoleon Games). Ik werkte op het einde nog voor de ploegmaats en bol in het peloton in dezelfde tijd als de winnaar binnen op de 54e plaats.

Rit 2:
Vandaag werd er al behoorlijk vroeg gecontroleerd door Veranclassic-Ekoï de ploeg van leider Justin Jules. Twee man kleurde de ontsnapping maar al vlug bleek dat we opnieuw op een massaspurt zouden afstevenen. Dit was echter buiten de sterke Floris Gerts (1e) en Dries De Bondt (2e) gerekend. In de plaatselijke ronde gingen zij er vandoor en hielden het nipt uit tot aan de streep. Zeer sterk als je weet dat ik in de laatste kilometer nog hielp met de ploeg deze twee terug te halen en hierbij constant 55km/h reed maar ze nog uitliepen. Uiteindelijk rendeerde mijn werk nog in de laatste kilometers want ploegmaat Robby Cobbaert sprint nog sterk naar een 3e plaats voor onze ploeg.

Rit 3:
Vandaag stond de laatste maar meteen ook zwaarste rit van de ronde op het programma. Al vlug kregen 13 renners het vrijgeleiden. Het BMC Development team van leider Gerts begint te controleren wanneer de kloof al bijna 5 minuten bedraagt. Op de loodzware plaatselijke ronden komen we echter tot op 1 minuut van de leiders waardoor de koers volledig open breekt onder aanvoering van BMC kopman Loïc Vliegen. Het is evenwel Aime De Gendt (EFC-Etixx) die mee was in de vroege vlucht die het haalt voor Kevin Deltombe (Lotto-Soudal U23) en Kevin Pauwels (Sunweb-Napoleon Games). Ik houd stand in het eerste peloton en kom tevreden als 71e over de meet een plaats die ik ook in het eindklassement bekleed. Ik leerde opnieuw heel wat bij de afgelopen dagen en voel dat ik hier sterker zal uitkomen. Nu is er een rustperiode gepland door de examens. Meer nieuws in verband met het zomerprogramma volgt dan ook na de examens. Tot dan!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten